iOS-utvecklare

400 Yh-poäng
Planerad start hösten 2015

App-utveckling i Swift för iOS

iOS-utvecklarutbildningen tränar dig att bygga professionella appar till iOS-enheterna iPhone, iPad och Apple Watch. Utvecklingen sker i Apples native SDK i Xcode och i Apples nya programmeringsspråk Swift.

Läs mer om Swift och förbered dig inför utbildningen här!

Utbildningen är 2-årig och leder till en kvalificerad yrkeshögskole-examen

Behörighet och urval

Grundläggande behörighet för högskolestudier eller motsvarande dokumenterade kunskaper. Tidigare erfarenhet av programmering är meriterande. Ett avslutande urval av sökande sker i form av en online intervju.

Du ska efter fullgjord utbildning

  • kunna skapa professionella appar för iOS
  • ha djupa kunskaper inom webbanvändbarhet och bildkommunikation
  • kunna arbeta med marknadens mest kända webb-produktionsverktyg
  • ha djupa kunskaper inom Agila systemutvecklings-processer som SCRUM
  • kunna skapa, hantera och integrera e-handels- informations- och kommunikationssystem

Preliminär utbildningsplan

Notera att de kurser och/eller programvaror som beskrivs ovan kan komma att förändras
och i något fall bytas ut mot en kurs som är bättre anpassad för marknadens krav.

Huvudmoment
Poäng
Kommunikation
10 poäng
Webbteknik
50 poäng
Objektorienterad programmering med Swift
80 poäng
Examensarbete
15 poäng
LIA (Lärande i arbete)
120 poäng
Agila SCRUM
20 poäng
Entreprenörskap
5 poäng
iOS-programmering
60 poäng
Serverprogrammering
40 poäng
30%
70%
Projektarbete
arbetsplatsförlagd
Föreläsning
skolförlagd

LIA

LÄRANDE I ARBETE

Lärlingsdelen, som är förlagd till slutet av år två, utgör 120 av 400 poäng. Det innebär att du under en längre tid arbetar på ett företag som lärling. Här får du chans att i praktiken pröva vad du teoretiskt har lärt dig.

Lärlingsperioderna ger också fina möjligheter att på företaget visa upp dig och dina kunskaper samt knyta värdefulla kontakter för ditt framtida yrke. Det är inte ovanligt att praktiken blir en direktväg ut i arbetslivet.

Praktiken ska vila på företagsmässig grund, ett exempel är att delta i ett pågående apputvecklingsprojekt eller utveckling av en intern app.

Under LIA-perioden ska deltagarna kunna:

  • bidra till eller utveckla en/ett applikation/system inom företaget
  • tillämpa kunskaper från utbildningen
  • analysera genomfört arbete och värdera resultatet utifrån uppdragets problemställningar

Att vara LIA-handledare.

Ledningsgrupp för
Apputvecklare med RIA

Pablo Win
Ehetschef YhC3L
Gunnar Carlbaun
EVRY
Mattias Karlsson
Avega
Per Nooren
Technia AB
Maria Widegren
IDG
Anders Carlsson
Coredev
Ricardo Cepulveda
EPS
Johan Engman
McAfee
Anders Sjögren
Högskolerepresentant, KTH
Erik Österberg
Studeranderepresentant
Tom Blackmore
Artictiger AB
Jonas Löfgren
MyWidz